Tedd fel
a pozitív szemüveget!

Akinek örömmel pózolnak a tájak


‒ Honnan az elköteleződés a fotózás iránt? Foglalkoztatott korábban más képzőművészeti ág, vagy rögtön a fotózással kezdődött a művészi pálya?
Gyerekkoromból indult a fotózás iránti érdeklődés. Édesapám hobbifotós, és akkoriban még otthon kis sötétkamra is volt előhívógéppel... Nem szabadott benyitnom, csak egy halvány vörös lámpa világított bent. 
Egyik karácsonyra kaptam egy Szmena 8M fényképezőgépet, meg filmet is bele. Óriási érzés volt kifigyelni a fényt, beállítani a megfelelő expozíciót. Középiskolában is fotóztam, sulis kirándulásokon például, ám ott már egy komolyabb Kiev géppel.
Volt pár év szünet, aztán eljött a 2007-es év, amikorra már a digitális gépek is egyre jobbak lettek, és az áruk és elérhető lett. Vettem egy csúcskompakt Olympus gépet, és máig emlékszem, mennyire elragadott onnantól a fotózás. A tudásom exponenciálisan fejlődött, mert azonnal láttam expozíció után, mi nem jó, mit kell másképp. Ráadásul az otthoni számítógépen utómunkázni is tudtam a képeket.
Hamarosan digitális tükörreflexes gépre váltottam, ami a képeim minőségében és a lehetőségekben újabb távlatokat nyitott. Összebarátkoztam egy ugyanolyan eszközökkel fotózó, de előrébb járó fotóssal, aki akkor modelleket és esküvőket fotózott. Eljártam vele, és rengeteget tanultam. 
2009-től aztán teljesen beszippantott a fotózás. Esküvőket vállaltam, szabadidőmben pedig tájfotóztam. Ekkoriban még mást dolgoztam főállásban, de pár év után el kellett döntenem, merre tovább, mert egyik tevékenységem akadályozta a másikat. Végül a fotózás mellett döntöttem, azt szerettem jobban. Elvégeztem egy OKJ-s képzést, hogy legyen papírom is. Így most már fotográfus és fotótermék-kereskedő vagyok hivatalosan.
Folyamatosan fejlődött az eszközparkom, és kezdtem bevonni a gasztro- és a termékfotózást is. Sok pincészetnek fotózom azóta is a palackjait, rendezvényeit, meg-megnyíló kis éttermek, bisztrók ételeit és enteriőrjeit.
Most elsősorban az esküvő- és gasztrofotózás adja a munkám zömét, a tájfotózás megmaradt szerelemnek, pihenésnek és feltöltődésnek. 
Tájképeim ‒ épp a fotós munkám szezonalitása miatt ‒ főleg télen és kora tavasszal készülnek.
Más képzőművészeti ág nem igazán foglalkoztatott, bár a festészet, az impresszionista tájképek, vagy a modern technikával készült képek, mint például Edina Seleskovic alkotásai, magukkal tudnak ragadni.
‒ A fotóid alapján sokat utazol. Vannak-e olyan pontjai a Földnek, amiket szakmai álomnak tekintesz? Bakancslistára mit tettél, mit tennél, ha szakmai alapon közelítünk?
A fotózások helyszínei sokszor távol esnek. A szabadidős utazást, az inspirációgyűjtést kevesebbszer engedhetem meg magamnak. 
Természetesen számtalan hely akad, amit örömmel feldolgoznék fotósként. Amszterdam városa, Norvégia vagy Skócia tájai abszolút álmaim, de szívesen végigfotóznám az El Camino útvonalát is. Hosszan sorolhatnám az álom fotós expedíciók sorát Dél-Olaszországtól és Szicíliától a görög szigeteken át egészen Albánia vadregényes hegyeiig.
‒ A portfóliód vegyes, a fotóművészet számos területét műveled. Minden esetben megrendelés adja a témát? Saját elképzelések, témák?
A megbízásokat többnyire konkrét elképzelésekkel vagy határozott képi világgal, illetve témamegjelöléssel kapom, így ezekben az esetekben maga a konkrét technikai megvalósítás az, ami kihívás. Természetesen mindenhol megjelenik a stílusom, úgy a fotózás technikáját, a használt látószögeket, mint a világítástechnikai megoldásokat nézve. 
A tájfotózás soha nem megrendelés okán történik, így ott azt, hogyan és mikor fényképezek, én döntöm el. A Balatont nagyon szeretem télen is és olvadáskor is fotózni.
Előfordul, hogy a kis lakókocsimmal kivonulok egy helyszínre, és türelmesen kivárom a hajnalt vagy épp a naplementét, hogy a fejemben akkor már létező képet elkészíthessem.
Az évek során megtanultam, hogy milyen fényszituációhoz és milyen kompozícióhoz hová és mikor kell kimennem.
‒ Jól láthatóan megihlet a táj. Mit kutatsz benne? Mi fog meg benne? Miben más a kint, mint a bent megragadása?
A táj szépsége, a helyek atmoszférája ragad el. A nyugalom, a természet folyamatos változása, hogy ugyanaz a hely mennyire mást tud mutatni napszakonként, vagy más-más időjárás esetén. Ha jól kiragadunk egy-egy részletet, és a feldolgozás során hozzátesszük a magunk elképzelését, impresszióit, színeit, sajátos képi világunkat, akkor ebből és a valóság fúziójából kapunk egy új képet.  
‒ Új eszköz a fotósok kezében a mobiltelefon. Alkalmazod ezt az eszközt is?
Csak dokumentálás céljával készítek telefonos képeket. Mindig úgy érzem, ezek a fotók csupán a telefonon mutatnak jól. Persze a mai, jobb telefonok többet tudnak, mint egy-egy kompakt gép öt éve. Ez is oka a kompakt gépek visszaszorulásának. 
‒ Mit gondolsz korunk fotós hivatásáról?
A fotós hivatás csak az alatt az idő alatt, amióta én annak választottam, rengeteget változott. Változnak az igények ‒ a social media robbanásszerű előretörésének és a nagyon gyors, szinte percalapú vizuális tartalom elvárásainak köszönhetően. Teljesen más képi megfogalmazás és azonnali képi prezentáció szükséges. Ez a fotósoktól merőben más hozzáállást követel: már a felvételkor majdnem kész képre van szükség, ha az Instagramra vagy Facebookra készül. A fotósoknak is szélőségesen rugalmasnak és gyorsnak kell lenniük.
‒ Merre van az előre? Van-e hová fejlődni? Hogyan látod: a szoftver vagy a hardver ad ma több munkát, feladatot, tanulnivalót a fotóművésznek?
A digitális utómunka a mai fotózásnak, fotóművészetnek szerves része. A kész látvány fele a digitális utómunkát mutatja, amennyiben nyers állományból indul ki a fotós. A fotózási technikákat folyamatosan gyakorolni kell, a ritkábban használt ‒ például vakuzási megoldásokon ‒ még a rutinos fotósoknak is gondolkodniuk kell. Sem a fotózásban, sem a digitális utómunkában nincs megállás: egyre jobb eszközök és egyre szélesebb tudású szoftverek jönnek ki.
‒ Mire vagy a legbüszkébb?
Erre könnyű válaszolni. Pont most ért véget egy egész évet átívelő munka gasztrotémában. Egy könyv teljes képanyagát fotóztam egy éven át. A kötet címe: Péklány lettem. Zeliska Orsi életét mutatja be a könyv, megannyi recepttel. Megtisztelő munka volt részt venni az alkotásban.  

www.szabo-miklos.hu | www.peklanylettem.hu
 
 
 
 


Vissza

Essilor Opticlub Cazal Silhouette OOK Press Konica Minolta Mexx Nautica CSD