Tedd fel
a pozitív szemüveget!

Éjszakai fotózás


Azt mondják a hozzáértők, hogy a fotózáshoz három dolog kell: fény, fény és fény. Aztán persze lelkesen sorolják a fajtáit, de valahol a felsorolás közepén mindig megemlítik, hogy ugyanilyen izgalmas a fény hiánya is. Irányítja a nézőt, a fény felé vonzza a figyelmet, és jótékonyan elfedi az épp oda nem illő dolgokat. Ha éjszaka fotózunk, mindannyian ezt tesszük. A világos és a sötét közötti kontraszttal tangózunk.
A közelmúltig a profik privilégiuma volt az éjszakai fényképezés. A hobbistáknak sokáig csak a „nézd, az a két folt ott Marika és Pista, elmesélem, mit nem látsz” történetek jutottak. Ma már több lehetőségünk van ezen a téren is.
A legjobb megoldás még ma is egy érzékeny lapkával szerelt fényképező párosítva egy jó minőségű, alacsony fényértékű, képstabilizátoros objektívvel. Ez a hobbi soha nem volt olcsó, de ha rossz fényviszonyok között is minőségi képeket szeretnénk készíteni, akkor még mélyebben bele kell nyúlnunk a pénztárcánkba. Maga a fényképezőváz is százezres tétel, de az igazán minőségi objektívek anyagilag még ennél is fájdalmasabbnak bizonyulhatnak. Az állvány is jól jön, és nem érdemes rajta spórolni, mert állványra helyezve is biztonságban szeretnénk tudni a drága felszerelést.
Az utóbbi évben azonban fókuszba került egy alternatíva: az okostelefon. Sokáig nem vettük komolyan a mobilfotózást. Mini eszközök mini érzékelőivel készített zajos pixelhalmok, amiket csak nagy jóindulattal nevezhettünk fényképnek. Mára azonban rengeteget fejlődtek az okostelefonokba integrált érzékelők. Ez persze még mindig kevés lenne a nagy fényképezőkhöz képest, de ahol a mobil kis mérete miatt elérte a fizika határait, ott lépnek színre a programozók. Nem egy kép készül, hanem – gyártótól függően – hat, nyolc vagy még több kocka, különböző fizikai beállításokkal, amit egy mesterséges intelligencia rak össze egy képpé, felhasználva az összes fotó legjobb elemeit. Sok esetben elképesztően szép eredmények születnek. Persze a mobilnál is tovább javíthatunk a képen, ha megfogadjuk az éjszakai fotózás szabályait.
Ma már választhatunk. Minden rendszernek megvannak a maga előnyei, de ahogy Chase Jarvis Pulitzer-díjas fotós mondta: „Mindig az a legjobb fényképezőgép, ami épp nálad van.”

Pár jó tanács az éjszakai fotózáshoz
Egy fénykép elkészítéséhez fényt juttatunk egy fényérzékeny anyagra, legyen az analóg film vagy mai digitális érzékelőlapka. Minél több jut el oda, annál részletgazdagabb képünk lesz. Ha éjszaka fotózunk, a nap már nem segít minket, nagyságrendekkel kevesebb foton áll rendelkezésünkre. A rekesznyílás, a zársebesség és az érzékenység növelésével próbáljunk több részlethez jutni, hiszen ha egy nagyobb résen keresztül tovább hagyjuk beömleni a fénysugarakat, az világosabb, részletgazdagabb képet eredményez. Ennek azonban ára van. Minél hosszabb ideig engedjük be a fényt egy adott fotónál, annál több esélyt adunk az elmosódásra. Ami a fénykép elkészítése alatt megmoccan, az homályossá válik. Éjszaka akár több másodpercre is nyitva kell hagyni a blendét, és ennyi idő alatt nemcsak fotónk tárgya, de maga a fényképező is elmozdul, akármilyen biztosan próbáljuk tartani a kezünkben. Mit tehetünk? 1. Használjunk állványt és távirányítót, így minimálisra csökkenthetjük a rezgések mértékét. Ha nincs nálunk ilyesmi, akkor egyszerűen szorítsuk vagy rögzítsük a fényképezőt egy biztos ponthoz, például egy falhoz vagy egy korláthoz, amíg elkészül a kép. 2. Lehetőség szerint használjunk képstabilizátoros objektívet. Nem váltja ki az állvány mozdulatlanságát, de csökkenti a kéz természetes remegéséből adódó elmosódásokat. 3. Keressünk minél nyugodtabb témát. Ha már stabilizáltuk magát a fényképezőt, próbáljuk minimálisra csökkenteni fotóalanyunk elmozdulását is. Egy szép épület türelmesen ki fogja várni, hogy lefotózzuk, de időnként családtagjaink vagy barátaink is hajlandóak lesznek egy-két másodpercre szoborrá válni, ha megfelelően motiváljuk őket. 4. Ha ez nem lehetséges, akkor használjuk ki a mozgó tárgyakat, és komponáljuk bele a képbe az elmosódásukat. Fessünk az elsuhanó fénnyel, vagy érzékeltessük a sebességét azzal, hogy életlenül hagyjuk a hátteret vagy akár magát a fotóalanyt.
 


Vissza

Essilor Opticlub OOK Press Konica Minolta CSD Mini Maui Jim