Tedd fel
a pozitív szemüveget!

Ha nem újulsz meg, zsugorodsz


Kocsis Noémi interjúja
 
Quentin Tarantino, Elton John, Robbie Williams – csak néhány név a sztárvilágból azok közül, akik rendszeresen villantják meg magyar származású ókuláréjukat a nagyvilágnak. A kézzel készült, egyedi dizájnú szemüvegkereteket bakelitből gyártják Budapesten. A megújulás folytonosságáról és a 110 éves bakelitről is beszélgettünk a magyar-amerikai származású, kétlaki életet élő Milaskey Zakariással, a brand megálmodójával – a tengerentúlon szokásos nyílt kommunikációnak megfelelően tegeződve.
 
-Mit nézel meg egy emberen először? A szemüvegét? Vagy ha nincs rajta, akkor azt, hogy milyen jól állna neki egy szemüveg?
-Inkább azt, hogyan harmonizál a szemüvege a megjelenésével, a többi kiegészítőjével. Szemüvegviseléskor fontos tényező, hogy az adott darab összhangban legyen a többi részlettel. Ha valaki pl. a sportos stílus híve, miért ne hordhatna hozzá sportos szemüveget?
- Mennyire vagy kritikus ilyenkor?
- Eléggé, főleg a méretezést tekintve, azonnal észreveszem, ha az nem jó.
- Neked hány szemüveged van?
- Ahhoz képest, hogy ezzel foglalkozom, nem is sok, kb. egy tucatnyi.
- Ha utazol, mindet bepakolod a bőröndbe?
- Dehogy, általában csak egy napszemüveget és egy optikai darabot viszek magammal.
- Mennyi idő alatt készül el nálatok egy kézzel készített szemüveg?
- Összesen úgy 18 ember foglalkozik ezzel, s attól függ, mennyire bonyolult, részletgazdag az adott darab – a készítésére szánt idő lehet pár nap, de akár több hónap is. A 2019-es Sziget nagyszínpados zárókoncertjein fellépő frontembereknek például sokáig készítjük. Ezeknél a szemüvegeknél a legtöbb idő a tervezésre megy el, viszont aztán pár nap alatt le tudjuk gyártani.
- A Sziget előadóinak 2015 óta terveztek és gyártotok egyedi szemüvegeket. Mit szólnak a sztárok egy-egy ajándékszemüveghez?
- Szerintem sokkal többet mond el az egészről, hogy évek múltával is kapunk tőlük reakciókat. Van, aki három év múlva ír, hogy sajnálatosan megsérült a kapott darab, de annyira kedveli, hogy szeretne rendelni tőlünk egy hasonlót. Robbie Williams még egy üzletmegnyitóra is a mi keretünkkel ment, ennél kevés jobb visszajelzést kaphattunk volna tőle.
- A márka lényegében egy személyes élmény, vagy inkább hiány kapcsán indult: hiába éltél a tengerentúlon, Seattle-ben, mégsem kaptál magadnak megfelelő keretet. Milyennek láttad akkoriban a szemüvegdivatot?
- Először Magyarországon, gimnazistaként lett szemüvegem, az USA-ban már később, az ezredforduló előtt – emlékszem, itthon akkoriban még azok a retro hangulatú, régi típusú sztk-keretek mentek. Az első szemüveg, amit már a saját pénzemből vettem, egy L.A. Eyeworks szemüveg volt. Nagyon tetszett, de akkoriban még nem tudtam olyan csinálni.
-Gyűjtesz is? Megtartod a régi darabokat?
- Nem. Igaz, nem is dobom ki őket, de valahogy mégis eltűnnek….(nevet)
- Egy ideje ti gyártjátok a bakelitet, amelyből a Tipton szemüvegek készülnek. De a brand-del kapcsolatos gyakorta elhangzó, szinte legendás részlet, hogy korábban édesapád lemezgyűjteményét használtad fel e célra. Melyik lemez a legjobb szemüveggyártásra?
- Az, amelyik frissen jön ki a gyártósorról, vagy amelyiket még sosem hallgatták meg, s így nincs rajta semmi sérülés.
- Apádnak egyébként hány darabos kollekciója volt annak idején?
- Nem olyan sok, úgy kétszáz darab lehetett, egy nagy részét én amortizáltam le, elég sokat kísérleteztem velük. Volt közte elég sok olyan is, amit sosem vett ki a borítójukból, így akár ezen is le lehetett volna mérni apukám zenei ízlését.
- Mennyire fontos egy szemüvegmárka számára az innováció? Folyamatosan meg kell újulni?
- Ha nem újulsz meg és nem nősz, akkor sajnos zsugorodsz. Jó néhány ilyen márkával találkoztam már, pl. az angolok és franciák között. Az a cég, amelyik John Lennon szemüvegeit készítette, azóta is ebből a tényből él és semmilyen újdonsággal nem rukkol elő. Pedig ebből remekül lehetett volna tovább építkezni. Egyébként a megújulás nem nyomasztó tényező, hozzáállás kérdése a dolog: ha az ember úgy van vele hogy muszáj lendületben maradni, akkor az lesz az alap.
- Egy nyilatkozatodban azt olvastam, hogy a vevőitek többsége 36-65 év közötti férfi, ugyanakkor a nők jobb vásárlóerőt jelentenek. Hogy is van ez? Melyik nemre számíthat a Tipton igazán?
- A nők több szemüveget vesznek és gyakrabban. A férfiak inkább a praktikumért választanak, szeretik a kereteink hosszú élettartamát. Megveszed és nem kell vele vacakolni. A nőknek sokkal mulandóbb darabokat kell csinálni, a férfiaknál viszont ez a trükk viszont egyáltalán nem válik be.
- Egyszer, úgy nyolc éve azt mondtad, nagy álmod lenne, hogy tőletek rendeljen a Dalai Láma is. Megtörtént?
- Még nem. Úgyhogy várom is, hogy jöjjön hozzám Dobogókőre.
-Ami a jövőt illeti, a hírek szerint új alapanyag, az alumínium alapú kávékapszula felé terveztek fordulni. Hogyan lesz abból szemüveg? És ezzel együtt leáldozik a bakelit korának?
- Az alumínium nagyon más, hiszen a fém teljesen eltérő tulajdonságokat mutat, mint az élőlényekből előállított műanyag. A kávékapszulákat először ledarálják, majd tábla formában újra öntik. A tömör alumíniumból marjuk ki a kereteket. Egyrészt sokkal tartósabb lesz, anyagában nem romlik, a műanyaggal ellentétben. Egy acetát, vagy vinylkeret egyszerűen elöregszik, az alumínium ezzel szemben 50 év múlva is ugyanazokkal a tulajdonságokkal fog bírni. Ám a bakelitet sem fogjuk kivezetni, hiszen régóta bevált alapanyagról beszélünk. 
-Zenei kiadással, hanganyag készítéssel is foglalkoztok. E téren mire számíthatnak még tőletek a vájtfülűek 2019-ben?
-Várhatóan fél éven belül kiadjuk egy New-York-i jazzegyüttes lemezét, és New -York-ban tartjuk majd a lemezbemutató bulit is. 
- Tudható rólad, hogy szeretsz új dolgokkal kísérletezni, így néhány éve közösségi finanszírozás keretében létrehoztál egy táskaprojektet, a Mail Makert. Ennek mi lett a sorsa?
- Nagyon jól futott, az összeset eladtuk, még most is érkeznek be megrendelések – de mivel fókuszvesztésnek éreztem, inkább feladtam. Nem éreztem, hogy olyan sok pluszt adna a Vinylize márka értékéhez, hogy érdemes legyen sokat belefektetni. Egy kirándulás volt, amely véget ért.
- Ha az eredeti elképzeléseidhez ragaszkodsz és középiskola után bútorasztalosnak tanulsz tovább, most hol tartanál?
- Valószínűleg itt élnék Magyarországon, mert itt most akkora hiány van bútorasztalosból – egyáltalán, bármilyen szakemberből -, hogy biztosan érdemes lenne ezzel foglalkozni.
- 110 éve, 1909-ben kapott szabadalmat az a flamand vegyész, Bakeleand, aki feltalálta a bakelitet. Ha gondolatban most utaznánk az időben, és találkozhatnál vele, mit mondanál neki?
- Szerintem mindenképpen meg akarnám nézni a műhelyét. Egy műhelytúra nagyon hasznos élmény lehetne számomra.
 
 
 
 
 
 


Vissza

Essilor Opticlub Cazal Silhouette Konica Minolta Mexx Nautica CSD OOK Press Audi