Tedd fel
a pozitív szemüveget!

Homokdűnéken száguldva



Mikor és miért jött létre a Fazekas Motorsport? Milyen kategóriában versenyeznek?
 
Harmincöt éve foglalkozom nemzetközi és belföldi szállítmányozással. A kezdetekben egyetlen piros billenccsel indultam, mára közel hetven 40 tonnás szerelvénnyel járjuk Európa útjait. Gyerekkorom óta rajongok az autósportokért, de negyvenévesen jutottam oda anyagilag, hogy megengedhettem magamnak, hogy ez a hobbimmá nőhesse ki magát. A versenycsapatom 2007 óta létezik.
 
Először egy G-s Mercedesszel indultam el – off-road autóval off-road kategóriában. A következő évben vásároltunk egy Toyota Rav 4-es gépjárművet, és minden lehetséges magyar terepraliversenyen rajthoz álltunk. Mindeközben már épült az a BMW X5, amellyel aztán jelentős sikereket értünk el idehaza. Sőt, még világkupafutamokon is indultunk vele, Magyarországon, Olaszországban, Spanyolországban, Portugáliában, Lengyelországban.
Ez a BMW egy egyedileg épített csővázas, műanyag karbon-kevlár héjú autó volt, amelyet egy 7000 köbcentis Corvette motor hajtott, közel 400 lóerős teljesítménnyel.
 
Ezután az ezen az autón szerzett tapasztalatokkal nekiálltunk építeni egy még gyorsabb autót, ami egy BMW X6-ot formázott, hasonlóan csővázas felépítménnyel, de már háromliteres, twinturbós  BMW dízelmotorral. Ez az autó is közel 400 lóerőt teljesített, viszont már sokkal nagyobb nyomatékkal rendelkezett, mint a korábbi benzines. Mindkét autóval nyertünk két abszolút magyar bajnoki címet.
 
Hogyan sikerültek a hazai versenyek?
 
Magyarországon minden terepraliversenyen győztünk már egyszer, így új kihívásokat kerestem, és átléptünk a tereprali kamionos kategóriájába. Vásároltam egy Scania típusú versenykamiont, mely megvásárláskor 700 lóerős volt, de a folyamatos fejlesztéseknek és átépítéseknek köszönhetően jelenleg kb. 1400 lóerős monstrum.  Hatalmas, 5600 Nm nyomatékkal rendelkezik, amire szükség is van, mert az autó súlya kilenc tonna üresen, rajtkész állapotában a tízet is eléri. Az autó egyedi alvázra épült, és jelenleg full automata váltóval rendelkezik. Érdekesség, hogy Sisu tengelyekkel szereltük, melyeket finn katonai járműgyártótól szereztünk be. A fejlesztés nem indokolatlan, mert a sivatagban kapott terhelést csak ezek a tengelyek bírják. Érdemes még megemlítenem, hogy az autóban összesen 16 lengéscsillapító dolgozik, és az üzemanyagtartálya ezerliteres. Utóbbira nagy szükségünk van, ugyanis a fogyasztása sivatagi igénybevétel esetén 100-120 liter száz kilométerenként.
 
Hány ember alkotja a személyzetet?
 
A kamionban háromfős személyzet ül: pilóta, navigátor és fedélzeti mérnök.
 
Ezek szerint nem körpályára épült az autó…
 
Nem. Abszolút a hosszútávú terepversenyzésre, leginkább sivatagi versenyekre épült. Elsősorban afrikai hosszútávú versenyeken állunk rajthoz. De a hazai versenyeken is szívesen indulunk, ahol a méretek miatt engedélyezik a rajthoz állást.
 
Következő megmérettetések?
 
2020-ban Africa Eco Race-szel kezdődik az évünk, mely a régi, klasszikus „Dakar” útvonalon halad, és Dakar városába érkezik meg. A versenyen több mint 6000 kilométert kell megtenniük a versenyzőknek, mindezt tizenhárom nap alatt, Marokkón, Mauritánián és Szenegálon keresztül. A versenyen maximum 150 kilométer per órás sebességgel lehet majd csak haladni.
 
Áprilisban ismét visszatérünk a sivatagba, ekkor Marokkóban indul egy verseny: a Morocco Desert Challenge. Ezen nyolc nap alatt közel 4000 kilométert kell teljesíteni. Terveink közt szerepel még a Silk Way Rally, mely Moszkva Vörös teréről indul, hogy aztán Kazahsztánon keresztül Kínában érjen célba. Ez júliusban lesz, és két hét alatt 8000 kilométert teszünk majd meg.
 
Magyar versenyek?
 
Lesznek 2020-ban is! A legrangosabb magyar verseny, amelyen rajthoz állunk, a Hungarian Baja, mely a világkupa-sorozat része, és Veszprém környékén, egy katonai lőtéren zajlik.
 
Pontosan milyen sikereket tud a csapat idáig felmutatni?
 
Összességében négy abszolút magyar bajnoki címet, és hét kategóriabajnoki címet.
 
Ma már rengeteg meghirdetett versennyel találkozni. Milyen megmérettetéseken indul a csapat? Mi alapján történik a versenyek kiválasztása?
 
A versenyek kiválasztása a rendelkezésre álló források alapján történik, hiszen legszívesebben minden versenyen indulnánk. Természetesen az idő is befolyásoló tényező, hiszen üzletember vagyok, a vállalkozásomat sem hanyagolhatom el.
 
Egy külsős számára a technikai sportok misztikusak. Mi az igazi nehézsége ezeknek a sportágaknak? Az autó felkészítése? A vezetéstechnikai rutin megszerzése? A végtelen mennyiségű ráfordítható forrás?
 
A versenyeket komoly felkészülés előzi meg, mind az adminisztrációt, mind az autót illetően, és persze ott van a tesztek és a gyakorlások sora, melyet megelőz az autó technikai felkészítése. Nagyon fontos még a versenyzők erőnléti felkészültsége, ugyanis vannak napok, amikor akár 700 kilométer a napi versenytáv, és ilyenkor nagyon komoly állóképességre van szükség.
 


Vissza

Essilor Opticlub OOK Press Konica Minolta CSD Mini Maui Jim