Tedd fel
a pozitív szemüveget!

Öreg Vespa nem vén Vespa


Abban egyet lehet érteni a Vespa-rajongókkal, hogy egy Vespát száz méterről is bombabiztosan be lehet azonosítani, míg egy másik kétkerekűnél legfeljebb találgatni érdemes: vajon melyik szalagról gördült le. Van, aki jól fésülten egy karcmentes csitti-fittire esküszik, mások komoly tétekre hajlandóak egy conservataért. Az olaszok leginkább úgy tartják, hogy a Vespa egy helyváltoztatásra kiválóan alkalmas, stílusos eszköz, s nem fényesítgetni kell, hanem ráülni, és életre szóló élményeket szerezni vele.
 
A hely: Balatonfüred. Az időpont: 2019. június 8., szombat délelőtt. Szikrázó nyári napsütésben enyhet adó szellő lengedez csupán. Az égbolttal maximum a víz kékje kelhet versenyre, de ki akar itt versenyezni? Kölcsönös elismerés, megbecsülés, móka és kacagás lengi körül a színes karavánt – maga a Dolce Vita érkezett meg a Balaton partjára. Kedvenc járgányaikon ezerszámra özönlenek a füredi Aquapark hatalmas parkolójába a földkerekség inkább számtalan, mint számos pontjáról a Vespa-rajongók. A világ vespásai legnagyobb éves rendezvényükre, a világtalálkozóra gyűlnek össze, akár több ezer kilométert megtéve a drótszamarakon: nem kevesen Olaszországból, Oroszországból, Németországból vagy épp Angliából.Az, hogy ki hány éves, és milyen világnézetű, mindössze a sokszínűség garanciája.
 
A Vespa Forevercímű alapmű szerzője, Robin Davyáltal irányított kilencfős csapat három öreg Vespával különleges bemutatót szervíroz a nagyérdeműnek. Az összekapaszkodó, egymás fölé magasodó, guruló akrobaták láttán az ember még a lélegzetét is visszafojtja, nehogy egy óvatlan prüszköléssel leterítse a közvetlen testközelben elsuhanó, fagylaltgömbök módjára összeillesztett zsonglőröket. Kilenc még fagyigombócból is sok…
 
Aki a pazar füredi bemutató után a zánkai fesztiválközpontba tartott a vespásokkal, az többek között megnézhette a Bara Ákosdizájner által megálmodott Vespa Múzeumot. A kiállításon teljesen eredeti, 1947 és 1970 között készült motoroknak lehetett hódolni. Ezekaz úgynevezett conservaták igazi ritkaságoknak számítanak vespás körökben is, s ilyen nagy számban még az olasz Vespa múzeumban sem lehet látni őket. Csak a biztosításuk milliós nagyságrendű, euróban.A conservata nem azonos az itthon ismert old timer fogalmával. Az old timer ugyanis a korának megfelelően restaurált járgány, a conservata motoron viszont nem cseréltek semmit: minden alkatrész a motorral együtt került a piacra, a fényezéstől az összes gumimarkolatig csupa eredeti rajta. A társadalmi és nemzetközi kulturális jelképpé váló Vespa egy korai példánya a New York-i MoMA modern képzőművészeti múzeum állandó kiállításának egyik darabja. Ma is gyártják a motorokat, de minél régebbi egy darab, annál értékesebb: egy-egy ritkaság akár százezer euróba is kerülhet.
 
Keretes:
 
A Piaggio céget 1884-ben a mindössze húszesztendős Rinaldo Piaggioalapította, aki apja asztalosműhelyét gőzmeghajtású fűrészteleppé alakította, és luxus tengerjáró hajók berendezéseihez szállított első osztályú faanyagot. Ezek után a tevékenységi kör a vasúti kerekek készítésével, majd az első világháború alatt motoros hajók, később pedig repülőgépmotorok és helikopterpropellerek gyártásával bővült.
Az 1920-as években a cég tovább terjeszkedett a pontederai gyár megvásárlásával, és immár saját szabadalom alapján indul be a motor- és repülőgépgyártás. Közben a vasúti szektorban továbbra is töretlen sikereket elérő céghez csatlakozik Rinaldo két fia, Armando és Enrico Piaggio, akik később, apjuk halála után átveszik a cég vezetését.
A második világháborúban nagy veszteség érte a céget, ugyanis a szövetségesek szinte a földdel tették egyenlővé mind a pontederai, mind a pisai és finalei üzemeket, így a cégnek valami teljesen újjal kellett előrukkolnia. Míg Armando a légi és vasúti szektorban tevékenykedő üzemeket vezette, Enrico nagy ambíciókat dédelgetett: mivel a járműállomány a háború során szinte teljes egészében odaveszett, az olasz társadalmat meg akarta ajándékozni egy olyan új járművel, ami olcsó, és mindenki által használható.
 
A biellai gyárban Renzo Spoltitervezett 1943-1944 között egy motort, amit a dolgozók Paperinónak, azaz gúnárnak neveztek el. Enrico Piaggiónak azonban ez nem nyerte el a tetszését, ezért 1945-ben megbízta Corradino D’Ascanio mérnököt, hogy javítsa ki a kétkerekű prototípusának tervét, ami elkészülte után szárny nélküli repülőgépre hasonlított. Mivel  D’Ascanio nem szerette a motorokat, hasznosította a légi járművek tervezése terén szerzett tapasztalatait, és egy olyan robogót tervezett, aminek a karosszériája és a kormánya a repülőgépekére emlékeztetett.
 
(Keret vége)
 
A Vespa szabadalmát 1946. április 23-án regisztráltákaz olasz ipari minisztériumban, és még ebben a hónapban tizenöt példány gördült ki a Piaggio pontederai üzeméből. A Vespa nevet  Enricótól kapta, akit az első robogó egy darázsra emlékeztetett. Az 1947-ben megjelent első Vespa 98modellértékesítését a Lancia kereskedelmi láncán keresztül kezdték meg, és a 60 km/h sebességre is képes robogóból 2.484 darabot adtak el, motoronként ötvenötezer líráért. Ez egy gyári munkás kéthavi fizetésének felelt meg. A sikert a Vespa 125 hozta meg 1948-ban, amivel kezdetét vette a Corriere della Seraolasz napilap által olasz csodának keresztelt Vespa története.
 
1952-ben már tizenhárom országban gyártották és 114 országban forgalmazták, egy évvel később pedig már egymillió darabot állítottak elő belőle. A több mint 160 Vespa-modell közül a legsikeresebbnek az 1977-ben született Vespa PXbizonyult,
aminek a gyártása a mai napig nem szűnt meg. A Fiat-járművekkel párhuzamosan a Vespa a háború utáni olasz gazdaság talpra állásának szimbóluma lett, amivel újramotorizálták az országot. A Vespa a mobilitás megtestesítője, és szinte azonnal egy újfajta olasz életstílus kifejezője lett. Az ötvenes évek közepére már világszerte az egyik legkelendőbb közlekedési eszközzé vált, és több országban – Németországban, Franciaországban, Spanyolországban, Nagy-Britanniában, Belgiumban, Brazíliában, Indonéziában és Indiában – is gyártották.
 
Az ötvenes években szinte nem készülhetett nélküle film, így mintegy százötven alkotásban szerepelt. Feltűnt például a Római vakációban, Az édes életben, és az idő tájt szinte minden nagy filmsztár Vespával robogott. A Vespa tehát nemcsak egy kereskedelmi jelenség volt, hanem egyben a robogó szinonimája is lett, és a külföldi sajtóban Olaszország a Vespa hazájaként szerepelt. Népszerűségében nagy szerepet játszhatott az is, hogy nem hasonlított a robosztus, zajos és kényelmetlen motorokhoz, hiszen már első ránézésre eleganciát sugárzott, és ezeket a robogókat nők is könnyedén vezethették.
 
A népszerűség töretlennek bizonyult az évek múlásával is, bár minden generáció mást látott benne: az első példányok a mobilitás megtestesítői voltak, majd a gazdasági fellendülés járműve lett, és az 1960-1970-es években a fiatalok forradalmi eszméinek terjesztőjeként tekintettek rá.
 
A Vespa World Daysminden évben egy legenda ünnepe: a robogó, ami túlnőtte eredeti funkcióját, világszerte csaknem 18 millió darabot adtak el belőle,s mára ikonná vált. Több generáció rajong a praktikus és olcsó közlekedési eszközként induló járgányért, ami a mediterrán sikátorok után az egyre zsúfoltabb budapesti és balatoni forgalomban is kiváló közlekedési eszköznek bizonyult. Az első klubok 1946-ban alakultak, s ma már ötvenhárom nemzeti Vespa-klubot tart nyilván a Vespa World Club.
 
A magyar vespások történelmet írtak: a kelet-európai térség első, négynapos világtalálkozóját az Ungvári Mártonvezette, 2004-ben alakult Vespa Klub Magyarország szervezte, akik országszerte közel háromszáz vespással állnak kapcsolatban.A tagok tulajdonában majdnem az összes Vespa motorkerékpár-típus megtalálható.
 
 
Mórocz Anikó
 
 


Vissza

Essilor Opticlub Cazal Silhouette Konica Minolta Mexx Nautica CSD OOK Press Audi