Tedd fel
a pozitív szemüveget!

Rajongunk a színekért


Két lány. Egypetéjű ikrek. 
Lenke a dédmamától megmaradt Singer varrógépen tanul varrni. Izgatja az anyag, hogy mit lehet belőle kihozni, alkotni. Ez a kíváncsiság és szerelem végül a budapesti MOME textil szakáig viszi. Majd 2009-ben létrehozza az ille-ollát. 
Kata kislányként szeret a tükör előtt pipiskedni. Szetteket álmodik magának. Ma már abban leli örömét, hogy másokat segít álmodni. Neki ez az alkotás, illetve maga a cég építése és vezetése.
Így egészítik ki egymást: Lenke meglátja az anyagban a ruhát, Kata pedig a ruhában a nőt. Mindezt beleillesztik egy keretbe. Ez az ille-olla.
Az, hogy Lenkének időközben három gyermeke született, Kata pedig most várja az elsőt, folyamatosan változást hozott és hoz a cég életében. Ezzel együtt az elmúlt időszakban nem csupán a létszám, hanem a cég is folyamatosan növekedett, bővült.

 
–Mikor és hogy indultatok, mi volt az alapkoncepció?
LENKEenke: – Az ille-olla, mint cég, idén szeptemberben pont tízéves, a márka már tizenkettő. 2007-ben végeztem a MOME textil szakán. Szerettem volna a szakmában maradni, alkotni, de mivel magyar ruhaipar, mint olyan, gyakorlatilag nem létezett, úgy döntöttem, saját márkát alapítok. Kezdetben egyéni vállalkozóként alkottam, s mellette tanítottam több szakiskolában és gimnáziumban, így biztosítottam a megélhetésemet. Aztán 2009-ben megalapítottam a céget. Három évvel később, amikor az első gyermekemet vártam, ikertestvérem, Kata is beszállt az üzletbe. Jelenleg én vagyok a cég tervezője és felelős a gyártásért, Kata pedig a cégvezetés és értékesítés feladatköreit végzi.
–Milyen stílussal indultál?
–A magamutogató divatvilág soha nem érdekelt, sőt inkább taszított. Mindig olyan ruhadarabokon járt az agyam, ami a hétköznapi ember számára hordható – funkcionális és praktikus is egyben, miközben van benne egy csipet egyediség is. Ezt a vonalat a mai napig tartjuk.
–Ki volt az első célközönséged?
–Az indulásnál kismamáknak készítettem ruhákat, ez volt a diplomamunkám is. Foglalkoztatott a változó forma és az arra való megoldás. Ezzel a 2006-os, Helsinkiben töltött Erasmus-ösztöndíjam alatt kezdtem el foglalkozni. A márkánk neve is itt született –ille a nevem kezdőbetűiből, Illéssy Lenke, olla pedig a finn létige egyik formájából jött. Olla raskaanaannyit tesz: kismamának lenni. Az északi letisztultság és funkcionalitás mai napig jellemzi az ille-ollát is.
A kismamadivat máig megmaradt. Jelenleg főleg kabátjaink vannak, melyeket kismama- és hordozóbetétekkel lehet bővíteni, és hozzá tartozó táskáink.
2011-ben új irányt vett a márka: színes gyapjúkabátokat kezdtem tervezni, amihez készítettünk egy online tervezőprogramot is, így mindenki megtervezhette a saját ille-olla kabátját. A gyapjú anyagot aztán fokozatosan leváltotta a softshell víz- és szélálló, légáteresztő anyag, melyből jelenleg átmeneti és téli kabátot is készítünk, elegánstól a sportos, biciklis verzióig. Mára a legnépszerűbb termékeink ezek a ruhadarabok.
–A rutinos szem felismeri az ille-olla stílust az utcán is. Mi a ruháitok stílusjegye?
–A kabátjaink jellegzetessége az, hogy egy téglalapból indulunk ki, amit nem szabunk, hanem csak szűkítünk – de eztinkább a szakma beavatottjait nyűgözi le.
Megjelenésben a kabátokat a nagy zsebek, az aszimmetrikus záródás és a nagy gallér, vagy kapucni jellemzi. Ez a hármas egység segít elérni a homokóraalkatot, hisz a nagy zsebek és gallérok erősítik a csípőt és a vállat, az aszimmetrikus záródás pedig keskenyíti a derekat. Emellett jellemző ránk a letisztultság. Rajongunk a színekért, így darabjaink sokféle színben elérhetőek. A feketét és a mintás anyagokat kerüljük.
Ruhadarabjaink tehát praktikusak és hordhatóak. A ruháknál törekszünk vagy a variálhatóságra – hogy minél többféleképpen fel lehessen venni az adott darabot –vagy az egyszerűségre, de abba is belecsempészünk egy kis csavart.
Fontos még számunkra, hogy a választott anyagok természetesek, vagy intelligensek legyenek.  Kedveljük a pamutot, viszkózt és a gyapjút, illetve ezt a víz- és szélálló, egyben légáteresztő softshell anyagot.
Szem előtt tartjuk a környezetvédelmet is. A maradék anyagokból –méretüktől függően –különböző kiegészítő termékek születnek: mellény, táska, telefontok, zsebkendőtartó, tolltartó. A nem felhasznált anyagokat pedig iskolai kreatív köröknek szoktuk odaadni.Megálmodtunk egy ille-olla nőt, aki „kortalan és a szolid vagányság híve. Izgalmas személyiség, aki vonzza a tekinteteket. Vállalkozó szellemű és magabiztos, az élet minden területén megállja a helyét. Tombol benne a kreativitás és alkotási vágy. Megvalósítja álmait, játékos kedve pedig határtalan”. 
A visszajelzések alapján a hölgyek valóban magabiztosnak érzik magukat a ruháinkban, ami nagy örömmel tölt el bennünket. Sok bókot kapnak, ami még inkább növeli az önbizalmukat.
A kortalanság is megvalósul. A legtöbb vásárlónk 35 és 45 év közötti hölgy, de tinédzsertől a hetven-nyolcvan éves hölgyekig is szívesen hordják a termékeinket.
Jellegzetességünk, hogy sok termékünk a kis mérettől a nagy méretig kapható (XS-5XL).
Igyekszünk az élet minden területére kínálni elsősorban kabátokat: kismamák betétekkel bővíthetik a kabátot, van elegáns ballonkabátunk, sportos és biciklis kabátunk is. Vásárlóink között sok a vállalkozó, kreatív, izgalmas szakmát űző, multinál dolgozó hölgy és persze kismamák.
–Kitaláltátok az ún. ille-olla nagykövet státuszt. Milyen az a nő, aki nagykövetként képviselheti márkátokat?
KATAata: – Fontos számunkra az értékteremtés. Nemcsak ruhadarabokat szeretnénk értékesíteni, hanem valami pluszt is mellé adni. Így született meg az ille-olla nagykövet program, ahol olyan körülöttünk lévő hölgyeket kérünk fel nagykövetnek, akiken azt érezzük, hogy értéket teremtenek és közvetítenek. Akik alkotnak valamit, amiért tesznek, küzdenek, s ezáltal kihatnak másokra, szemléletet, vagy közösséget formálnak.
A nagykövetekkel interjút készítek, melyben beszélgetünk magukról, a küldetésükről és munkásságukról. Az interjút életmottóval és egy fotósorozattal egészítjük ki, ahol ille-olla darabokban fényképezzük őket.
Fontos számunkra a közösségteremtés is. Ezért álmodtuk meg az ille-olla világ körül programot, ahol vásárlóink képeket küldenek magukról a világ minden pontjáról ille-ollában. Illetve különböző közösségkovácsoló programokat is szervezünk, mint közös tojásfestést, adventi koszorúkészítést, női önismereti workshopokat illetve stílustanácsadást. – A főhadiszállásunk egy lakásstúdió a budai oldalon a Várkert Bazárnál.
Viszonteladó hálózatunk van Budapesten, Győrben, Szentendrén, Sopronban.
Külföldön is elérhetőek vagyunk Ausztriában, Németországban, Hollandiában, Csehországban, és dolgozik egy ügynökünk Japánban. Online is értékesítünk, saját webshopunk van, amin keresztül a világ bármely pontjára szállítunk, de más netes felületen is jelen vagyunk. Belföldi és külföldi, elsősorban német ajkú területen értékesítünk még különféle dizájner- és divatvásárokban.
–Milyen elképzeléseitek vannak az elkövetkező 3-5 évre?
– Üzleti szempontból célunk a jövőre nézve az online értékesítés megerősítése, illetve a viszonteladói hálózat bővítése, elsősorban külföldi partnerekkel. Új piacokat szeretnénk meghódítani, megismerni. Az őszi szezonra elkészült a bicikliskabát-kollekciónk: elegáns hosszabb, illetve rövid sportosabb kabátokat terveztünk több színben, fényvisszaverő csíkkal, olyan kapucnival, ami alá a sisakot fel lehet venni, kézvédővel, két oldalt nyitható cipzárral.
Az ősszel egy másik álmunk is megvalósul: a különböző testalkatokra készítünk kollekciót.
A csapatunkat is szeretnénk bővíteni és a közösségi vonalat még jobban erősíteni.Álmunk egy női alkotóház létrehozása, ahol a nők kreatívkodni, kikapcsolódni, tanulni és feltöltődni tudnak, hogy hazamenvén mást tudjanak választani maguknak, a gyereküknek s a párjuknak.

Ennyi teendőhöz rengeteg energiára van szükség. Hogy Lenke és Kata mivel kapcsolódik ki?
Lenkének szenvedélye a munkája, így leginkább annak szenteli a szabadidejét. Ontja magából az új ötleteket, állandóan alkot, készít valamit. Karácsonykor például mindig illusztrált mesével készül a szomszédasszonyával, gyerekeknek autóstáblát készít, az ajándékokat mindig maga találja ki és állítja elő. Emellett a magánéletét a három gyerek eléggé kitölti. A családunk – mindkét oldal, a miénk is és férjéé is – igen összetartó, sok a családi és gyerekprogram.
Kata jó ideje az önismeret útját járja, törekszik a tudatos életre. A Fontanus Tudományos MódszertaniKutató- és Oktatási Központ hallgatójaként másokkal együtt önmagát és az elme működését tanulmányozza. A Fontanus Akadémián tanult módszereket igyekszik a hétköznapjaiban, s a cégben is alkalmazni. NB 1-es játékosa a Water Skyball magyar fejlesztésű vízi sportnak. Testi és szellemi egészségét a Balance nevű, szintén magyar fejlesztésű sporttal is egyensúlyban tartja, sőt ebből már az instruktori képzést végzi. Szereti és tiszteli a természetet. Az egészséges táplálkozás híveként párjával kiskerti gazdálkodásban termesztenek zöldségeket és gyümölcsöket.
 
 
 
 
 


Vissza

Essilor Opticlub Cazal Silhouette Konica Minolta Mexx Nautica CSD OOK Press Audi