Tedd fel
a pozitív szemüveget!

S lőn világosság


A világosság és a látás szétválaszthatatlan fogalmak, bárhonnan is szemléljük. A Jászság fővárosaként emlegetett település az optika új bázisát köszöntheti a belvárosában: a Szempár optikai szalont.
 
A tulajdonos, Káplár Balázs elképzelése az volt, hogy egy letisztult, modern, és mindenekelőtt a szakmaiságot, a szakma iránti elkötelezettséget tükröző üzletet hozzon létre. A terveket Csiszér Tamás belsőépítész készítette.
 
A megvalósult belső bármelyik metropoliszban megállná a helyét, de talán még azokon túl is: mert a hely futurisztikus dizájnja egy jobban sikerült űrhajó enteriőrjét idézi. A fehér egyeduralma, az éles szögek és a megragadhatatlan ívek összhangja, a homogén felületek, a mindenhonnan előtörő fények összharmóniája azonnal hatást gyakorol minden betérő vendégre. Még a kiegészítő szürkék és kékek is a következő századokba csábítanak.
 
A szalon központi terét a kiszolgálópult foglalja el, amely magasfényű lapokból épült, diszkrét, változtatható színű fényeket ad, tárolókban gazdag, mégis kecses marad. A fölé ereszkedő csepp alakú, Next design típusú lámpák pedig nem menekülhetnek a fürkész tekintetek elől.
 
A szalon falaiban szemüvegkeretek sorakoznak süllyesztett, LED-sorokkal alaposan megvilágított rekeszekben – jólesik a szemnek pásztázni őket százszámra. A mennyezet kéken fénylő, amőba formájú szigetei megbontják a szögek monotonitását, s bár az egész szalon megjelenését meghatározzák, mégsem tolakodnak.
 
A bútorok mind a kiszolgálópultnál, mind a várórészen egyszerűek, óvatos formavezetésűek, mintáktól mentesek, jól igazodnak a teljes koncepcióhoz. Visszafogott textúrát csupán a falak kaptak, így azok jól ellátják a feladatukat: kiemelni a süllyesztett falirekeszeket.
 
S ha már világosság: a jókora ablakfelületek sem kaptak jelentős matricázást, így a szalonban a természetes fény is állandó vendég napközben.
 
Megállapíthatjuk: a hely adottságai, a tulajdonos és a tervező elképzelései szerencsésen találkoztak. 
 
 
Interjú Káplár Balázzsal
 
Milyen út vezetett odáig, hogy optikai szalont nyitott?
Mennyi szerepe volt benne a választásnak és a véletlennek?
Nagyjából tizenöt éve, középiskolás koromban döntöttem el, hogy látszerész szeretnék lenni. Egy szerethető és megbecsült szakmát akartam választani, melyben picit a kreativitásom is kiélhetem. A döntésemet azóta sem bántam meg, és mivel mindig az önállóságra törekedtem, egyértelmű volt, hogy a cél egy saját szalon létrehozása. Első kis üzletünket Jászberényben nyitottuk meg a feleségemmel, aki szintén látszerész.
Kezdetben az üzlet kis alapterülete miatt több szakmai nehézséggel is szembe kellett néznünk, azonban ez is nyilvánvalóvá tette számunkra, hogy ez csupán ugródeszka, mely után a célunk egyértelműen egy nagyobb, nívósabb optika megnyitása volt.
Úgy gondolom, a Csiszér Design segítségével ezt maradéktalanul meg tudtuk valósítani.
Mi az üzlet ars poeticája? Követni vagy formálni szeretné a trendeket?
A trendeket követni és formálni egyaránt szükséges ahhoz, hogy mindig újat mutathassunk az ügyfeleinknek. Vidéki üzletként hozzánk mindig némi csúszással érkeznek meg a trendek, szemben Budapesttel vagy a nyugati országokkal. Ott más az emberek gondolkodásmódja, nyitottabbak az újra, a változásra, bár szerencsére vidéken is látjuk ennek jeleit.
Gyakran állítják szembe a fővárost és a vidéket. Hogyan látja: könnyebb vagy nehezebb optikai szalont nyitni és vezetni?
A vidéket és a fővárost szembe lehet állítani egymással, csak nincs értelme, ugyanis egyik sem egységes ilyen szempontból. Véleményem szerint inkább régiónként kell megvizsgálni a kérdést, hiszen egy adott terület fejlettsége nagyban meghatározza egy üzlet sikerét, egy optikai szalonét is. Mivel a mi piacunk nagyon telített, ezért optikai szalon nyitásánál, mint bármilyen egyéb üzleti tevékenységnél, érdemes piackutatást végezni. Figyelembe kell venni a munkanélküliségi rátát, a lakosságszámot, ezek alakulását és összetételét, és számolni kell a konkurenciával is.
Sokan fordítva gondolkoznak, de én soha nem nyitnék optikát olyan területen, ahol nincs erős konkurens. Ez ugyanis jelzésértékkel bír számomra: ahol igény van, ott lehet nagyra nőni.
Vidéken is meg lehet jelölni egy célcsoportot, vagy ott muszáj nagyobb szegmens felé nyitni?
Itt muszáj visszautalnom az előző kérdésre adott válaszomra. Mivel a vidék célcsoport tekintetében sem egységes, ezért nem mindegy, hogy hol vizsgálódunk. Bár tartja magát a mondás szakmán belül is, hogy mindenkit ki kell szolgálni, mégis más lehet a vevőkör a leszakadó régiókban, mint az egyetemi városokban vagy egy fejlett budapesti agglomerációs körzetben. Különösen igaz ez, ha a szemüvegre mint prémium termékre gondolunk.
Mi számít Önnek sikernek optikai szalon vezetőjeként?
Mi minden lépést, ami a jövőbe mutat, sikerként könyvelünk el. Legyen szó egy új üzlet nyitásáról, szakmai előrelépésről vagy egy elégedetten távozó vásárlóról. Sikerként gondolunk arra is, amikor a környéken több évtizede jelen lévő optika nevet vagy arculatot vált, hogy lépést tartson velünk. Ezek a sikerek összeadódva jelzik, hogy jó úton haladunk.
Hogyan, illetve hol inspirálódik szakmailag? Elég itthon szemlélődni, magazinokból, internetről tájékozódni, vagy muszáj útra kelni?
Minden érdekel, ami a szakmával kapcsolatos. Rendszeresen olvasom a szakmai magazinokat, de az interneten még mindig több az információ. Ha trendekről, divatról van szó, az interneten és szakmai kiállításokon túl a korrekt beszállítóinktól is inspirálódunk. Ha szigorúan csak a szakmai részt nézzük, akkor inkább a külföldi platformok a nyerők.
Mit szeretne, ha mit tükrözne a szalonja? Szakmaiságot? Eleganciát? Megbízhatóságot?
A mi szakmánk rendkívül összetett. Pszichológusok, lelkipásztorok, piaci kofák vagyunk vagy bármi, amit a vevői attitűd megkíván. Komolyra fordítva a szót, olyan szalont szerettünk volna, ami elegáns, de nem tolakodó, szakmai, de nem túl rideg. Egyszóval egy letisztult, kiegészítőkkel jól kombinálható, időtálló és trendi üzletet, ahová jó belépni, amire jó ránézni. Úgy véljük, ezt a tervező, Csiszér Tamás segítségével maximálisan meg tudtuk valósítani.
Fontosnak tartjuk, hogy egy optikai szaküzlet már a puszta megjelenésével igényt teremtsen. Egy ütött-kopott pult mögül nem lehet minőségi termékeket promotálni. Kivételt képez ez alól az a pult, amely generációkon keresztül szolgálta a szakmát, és benne van a felmenők ereje. Az ilyen bútorok ereklyék, melyekhez nem szabad hozzányúlni.
Hogyan látja, merre van előre? Több szalon? Magasabb minőség? Több szolgáltatás? Ezek kombinációja?
Mindenképpen ezek kombinációja. Úgy vélem, ahhoz, hogy egy magánoptika rentábilisen tudjon működni, két-három üzlet szükséges. A minőségről egy magát valamire is tartó szakembernek sohasem szabad lemondania, vagy azzal kapcsolatosan kompromisszumot kötnie.
Szükséges a szolgáltatások bővítése és fejlesztése is. Az optika szakma is fejlődik a maga ütemében. Úgy vélem, a jövőben azok az üzletek maradnak talpon, amelyek kikerülnek a márkák bűvöletéből és az egyedi, személyre szabott szemüvegkereteket és szemüveglencséket kezdik el értékesíteni.
Legalább ilyen fontos a szolgáltatások, különösképpen a látásvizsgálat fejlesztése. Optometristaként és látszerészként mindkét területre kiemelt figyelmet fordítok.
Miként vélekedik a szakma jövőjéről?
A szakma jövőjét az iránta elkötelezett szakemberek jelentik. Ezt a szakmát nem lehet kényszerből csinálni. Bárhonnan is közelítjük meg a kérdést, a „fő” termékünk a szemüveg, melynek ma Magyarországon nem sok becsülete van. Vannak, akik bazárt csinálnak az optikájukból és táskát, cipőt, ékszert árulnak a sarokban, valamint hitelbe adnak szemüveget. Teszik ezt azért, hogy a víz felett tudják tartani a fejüket. Ezzel azonban rontják a szakma megítélését és összképét. Teszik ezt legalább annyira, mint a szakmánkra telepedett kuruzslók. Itt nem feltétlenül csak a szemtornászokra gondolok, hanem azokra az orvosokra, akik kész olvasószemüveget javasolnak a vizsgálat után optikus helyett.
A reklámokban folyamatosan halljuk neves magánklinikáktól, hogy a szemüveg ellen kampányolnak, és valótlanságokat állítva próbálnak a szakmánk kárára dolgozni. Ilyenkor lenne szükség egy potens szakszervezetre, illetve annak felszólalására.
Ennek ellenére azt gondolom, hogy a személyre szabott termékek és szolgáltatások, valamint a folyamatos képzések által megfelelő választ tudunk majd adni a jövő kihívásaira.
 


Vissza

Essilor Opticlub Cazal Silhouette Konica Minolta Mexx Nautica CSD OOK Press Audi