Tedd fel
a pozitív szemüveget!

Tengerek Bugattija


Az 1920-as években a gazdaság nem prosperált Skandináviában, így rossz idők köszöntöttek az igen népszerű vitorlássport szerelmeseire. Az akkoriban versenyekre használt jachtok túl nagyok és drágák voltak, ezért 1929-ben a svéd királyi jachtclub pályázatot írt ki egy olcsó, sorozatban gyártható, egységes sportvitorlás megtervezésére. Az elvárások között volt, hogy a hajó legyen gyors, fordulékony, biztonságos és vonzó. A nagyobb vitorlások tulajdonosai olyan hajót szerettek volna, amin a gyerekeik is biztonságosan szelhetik a habokat.
 
A pályázatot a Dragonmegálmodásával a tehetséges norvég tervező, Johan Ankernyerte. Az eredetileg ifjúsági nevelő és családi hajónak szánt vitorlás elegáns vonalai, kiváló vitorlázótulajdonságai, az akkori jachtokhoz képest egyszerűbb és olcsóbb gyártástechnológiája miatt gyorsan népszerűvé vált. 1930–39 között Anker saját műhelyében negyven hajó készült. Az egyre jobban elterjedő hajót az akkori nemzetközi vitorlás szövetség (IYRU) 1946-ban ismerte el egységes osztályként. Ettől kezdve elveszítette túrahajó jellegét, és 1948-tól egészen 1972-ig versenyhajóként szerepelt az olimpiák műsorán.
 
Maga a Dragon sárkánytjelent, ám ez a sárkány nagyon kezes, megbízható, ugyanakkor rendkívül érzékeny jószág. Kis szélben nagy tömege miatt minden mozdulatot kétszer is meg kell fontolni vele, nagy szélben rendkívül stabil, ki kell ülni, és szinte jolleszerűen vitorlázható. Rendkívül finom beállítás-változtatásokra is érzékenyen reagál. Igen sokáig megőrzi versenyképességét, így a mezőnyök izgalmas taktikai csatákat és szoros versenyeket vívnak. A sárkány még idősebb korban is könnyen megzabolázható, úgyhogy szinte minden korosztály élvezi a versenyzést. Ennek megfelelően sűrű a mezőny a VB-ken, EB-ken vagy a hagyományosan száz fős mezőnnyel startoló, évente megrendezett Gold Cupon.
 
A világ legképzettebb vitorlázói, számos olimpiai és világbajnok versenyez Dragonnal. Legnagyobb eseményei, a világ- és Európa-bajnokságok sportértéke igen komoly. 2004-ben, az osztály 75. születésnapján a franciaországi St. Tropezvároskában 260 (!) Dragon állt a rajtvonalhoz, s a számos világ- és olimpiai bajnok között az egyik hajó kormányánál ott ült az Amerika Kupák királya, Russel Couttsis.
 
A sárkány igen népszerű volt az európai uralkodóházak vitorlázó tagjai között. Konstantingörög király például trónörökös korában aranyérmet nyert az 1960-as római olimpián, de Dragonnal versenyzett Juan Carlosspanyol és Haraldnorvég király vagy Frigyesdán trónörökös herceg is. A hajó gyönyörű vonalai és eleganciája – ami miatt a tengerek Bugattijának is nevezik – elbűvölte az európai főnemesi arisztokráciát.
                                                                                                                                         
Keretes
A Dragon hossza 8,9 méter, szélessége alig két méter. Ezer kilogrammos tőkesúly tartozik hozzá, egy 16 m2-es nagyvitorla, egy csaknem 12 m2-es génua és egy majdnem 24 m2-es spinnaker. Irányításához három-négy fős legénység elegendő.
(Keretes vége)
 
1955-ben Sztálin már halott, a kommunizmus eszméje pedig halványul Magyarországon. Ennek ellenére egy miniszter nemigen engedhette meg magának, hogy saját vitorlás hajója legyen. Az elvtársak úri, megvetendő időtöltésnek tartották ezt a sportot, így aztán Bebrits Lajos közlekedési miniszter barátnője, Olga nevére vásárolta meg a Dragonját, ami a Vitunevet kapta. (Bebrits miniszter úr korábban az Egyesült Államokban élt, jól tudott angolul, így a név eléggé árulkodó: We Two, azaz mi ketten…)
 
A Vitu – később Goldiusz– azonban már a második Dragon volt Magyarországon. Az első, a Tritonegyes források szerint 1953-ban, mások szerint 1955-ben készült a budapesti Csillaghegyen, Eppel Jánosműhelyében. Hatvannégy éves kora ellenére még nincs nyugdíjban, sok felújítás után a mai napig versenyez: minden évben ott van a magyar bajnokságokon, és rajthoz áll a Kékszalagon is. Az 1946 előtt tervezett hajók arányait követve a modern Dragonokhoz képest kissé hosszabb a kabinja, amiben aludni is lehet. Jelenleg Lukács István, Barts J. Balázs és Tasnádi Ádám triója vitorlázza.
 
A Dragon a Balatonon is népszerű lett. Az olimpiai korszakban huszonöt fából készült hajó épült, ezek egy része – gondos tulajdonosaiknak hála – a mai napig vitorlázik. Az első bajnokságot 1956-ban rendezték, s bár magyar Dragon sosem indult az olimpián, a magyar csapatok a hatvanas években néhány nemzetközi sikert elértek. A fahajók korszakának legsikeresebb Dragonja a Yorikke, amivel tizenhét bajnoki címet nyertek. Cédrusfából, az akkori legmodernebb felszereléssel készült 1968-ban Balatonfüreden. Mindig is nagyon gyors hajó volt, a mai napig eredményesen versenyez a legmodernebb hajókkal.
 
A klasszikus Dragonok versenyében a Yorikke többnyire a Nemecsekkelosztozik az első-második helyen. Az 1971-ben készült Nemecsek tízéves kora óta dr. Kozma Lászlónálvan, aki a magyar vitorlázók doyenje: 89 évesen is a legidősebb résztvevője a magyar versenyeknek. A sebészdoktor 2011-ben a Kékszalag közbeni életmentéséért Fair Play díjat kapott. Családi csapatában évek óta szerepel fia, Kozma László – a Dragon Szövetség titkára – és jó barátjuk, Tóth Zsolt.
 
A kilencvenes évek közepéig csak az 1971-ig megépült, klasszikus hajókkal vitorláztak a Balatonon. 1973-ban engedélyezték a műanyagból készült hajótesteket is, ami annak ellenére fellendülést hozott a Dragon osztályban, hogy a hajó lekerült az olimpiák műsoráról. Újabb lökést adott, amikor 1990 után a Berlinben élő, és az ottani Dragon-flottában aktívan versenyző magyar vitorlázó, dr. Kecskés Sándorlelkes, odaadó rábeszélésének köszönhetően egyre több német hajó vett részt a magyar bajnokságon. Azóta közel harminc műanyag hajó érkezett Magyarországra vagy készült hazai műhelyekben. A Magyar Dragon Szövetség nyilvántartásában az 1–39 közötti rajtszámok a klasszikus, 1973 előtt készült fahajóké. Ezek közül tíz-tizenkettő van viszonylag jó állapotban, négy-öt pedig folyamatosan versenyez. A negyven feletti vitorlaszámokat a modern hajók kapták. A Balatonon mintegy harminc Dragon van összesen, közülük tizenöt-húsz áll rendszeresen rajthoz.
 
2018-ban az év egyik legkiemelkedőbb vitorlás versenye volt a füredi Dragon EB, amin tizenöt ország kétszáz sportolója vett részt. Ott volt a háromszoros olimpiai bajnok német Jochen Schümann, az Amerikai Kupa-győztes ausztrál Peter Gilmourés a szintén olimpiai bajnok Jevgen Braszlavec. A Dragon megszületésének kilencvenedik évfordulóját szintén Balatonfüreden ünnepelték, ahol csatlakoztak hozzájuk nagytestvéreik, a Tramontana8R yacht, a Tabunegyvenes cirkáló és három harmincas Schärenkreuzer cirkáló: a Kékmadár, a Mágia és az Addio.
 
 
Mórocz Anikó
 


Vissza

Essilor Opticlub Cazal Silhouette Konica Minolta Mexx Nautica CSD OOK Press Audi